HandpoppenWerken met handpoppen doe je niet zomaar. Hieronder 14 redenen waarom je zou kunnen werken met handpoppen. 1. Poppenspel leidt tot creatief denken en het gebruik van de verbeelding. Het poppenspel vereist van kinderen het gebruik maken van creatieve verbeelding. Iets waar ze later gemak van kunnen hebben, het studeren kan hierdoor vergemakkelijken. 2. Tijdens het poppenspel kan het kind situaties uit het dagelijks leven naspelen om ze op die manier uit te proberen. Niet alleen kan het kind situaties uitproberen die het nog niet onder ogen heeft gezien in de werkelijkheid, het kind kan ook doormiddel van het rollenspel allerlei ervaringen (zowel goede als slechte) een plek geven. 3. De pop is een identificatiefiguur. Doordat een pop zelf onzekerheden,ondeugden en angsten heeft kan een kind zich hier mee identificeren. Als opvoeder heb je altijd een opvoedende/corrigerende taak die de kinderen bij de pop niet terug zien. 4. De pop werkt als "beschermlaagje". Niet alle kinderen houden van in de belangstelling staan, door via de pop te praten staat deze in de belangstelling en niet zij. 5. Het poppenspel helpt kinderen hun eigen gedrag te herkennen, zichzelf te zien. Dit kan doordat de pop eenzelfde karakter heeft of het karakter wat overdreven heeft. Door te observeren wordt het kind zich meer bewust van zichzelf. 6. Het poppenspel heeft door zijn dramatiek therapeutische waarde, omdat verborgen angsten worden uitgesproken, spanningen worden verminderd, enz.. Een veilige uitlaatklep van emoties, je praat via de pop. 7. Het poppenspel biedt het kind een expressiemogelijkheid, zonder dat hij bang hoeft te zijn afgewezen te worden. Poppen mogen alles wat een kind niet mag, vals zingen, woorden verkeerd uitspreken. Een pop wordt toch geaccepteerd. 8. In het poppenspel zijn kinderen zich minder van zichzelf bewust, waardoor ze snelle over hun verlegenheid of stotteren heen komen. Tijdens het praten via poppen stotteren kinderen gewoonlijk niet. 9. Het poppenspel stimuleert de ontwikkeling van het communicatievermogen. Het doel van poppenspel is het tot stand laten komen van communicatie. Dit gebeurt door het wegnemen van communicatiebarrières, waardoor het kind emotioneel vrij wordt. Samen met poppen kunnen kinderen zingen, rijmen en spelletjes doen die de taalontwikkeling op spelenderwijze bevorderen. 10. Poppen weten de aandacht langer vast te houden. Dit komt door de levendigheid van de pop, kinderen identificeren zich met de pop en zien de volwassenen erachter niet meer. 11. Poppen zijn een hulpmiddel bij het leren. Een pop kan dingen voor doen of kinderen imiteren. Op deze wijze leren kinderen van de pop die zij als gelijkwaardig zien. 12. Het poppenspel is een goede gelegenheid om problemen te leren oplossen. Gebruik de pop niet te vaak als corrigerend hulpmiddel, zodra kinderen dit door krijgen verlies je het respect van de kinderen voor de pop. Beter is om de pop dezelfde situatie mee te laten maken. Bijvoorbeeld ook moeite hebben met delen/stilzitten. Je kunt dan in gesprek met de kinderen de pop helpen zijn problemen op te lossen. 13. Het poppenspel draagt bij aan een gezonde zelfwaardering. Kinderen kunnen dikwijls van een pop wel de positieve bevestiging accepteren die ze van een volwassenen niet kunnen. Op deze wijze wordt ze het geloof in zichzelf als het ware vanzelf ingegeven. 14. Het spelen met poppen betekent plezier! Een goede site om aan je basishouding te werken: http://www.wonderbaarlijkespiegels.nl/ En overtuigd van het nut van het werken met handpoppen? Bekijk dan de volgende pagina's eens!reageren | beoordelen | tell a friend | printen |