| Organisatie 1/2Ochtend rituelen De start van de dag is voor kinderen en zeker kleuters erg belangrijk. Kleuters hechten veel waarde aan vaste routines. Bedenk daarom vooraf hoe jij graag je dag opstart. Houd daarbij rekening dat een dag opstarten al begint met het binnenkomen van de kinderen. 1. Binnenkomst kinderen. Zorg ervoor dat de kinderen duidelijk weten waar ze hun eten en drinkspulletjes kunnen laten. Heb je een bak in de klas klaar staan waar alles in kan? Of misschien kies je er wel voor om buiten de klas een bak neer te zetten voor het eten en drinken. Wat ook handig kan zijn is een aparte bak voor bekers (waar ze rechtop kunnen staan) en een aparte bak voor fruit. Als de kinderen binnenkomen laat je ze dan een plekje in de kring zoeken of staat er werk voor ze klaar op tafel waar ze even mee kunnen spelen/werken? Laat je deze materialen rouleren gedurende de week, pak je iets wat een kind nog extra moet oefenen of kijk je 's ochtends even wat je leuk lijkt? Als je de kinderen plaats laat nemen in de kring dan kun je ervoor kiezen om een bak met boeken neer te zetten voor ze. Als de kinderen iets te doen hebben, neem je een hoop onrust uit de klas weg. 2. Open de dag met een liedje. Zie verder naar beneden voor enkele leuke liedjes. 3. Bekijk samen met de kinderen wat jullie die ochtend gaan doen. Maak dit inzichtelijk door het hangen van dagritme kaartjes. Als je dagritmekaartjes gebruikt zul je merken dat kinderen minder vaak komen vragen: juf, wat gaan we dadelijk doen? 4. Bekijk samen met de kinderen welke dag het is vandaag. Ook hier zijn verschillende versjes/liedjes voor (zie verder naar beneden). 5. Bekijk samen met de kinderen wat voor een weer het is. Stilte teken In de kring kan het soms wat drukker worden. Om de kinderen gemakkelijk rustig te krijgen en stil kun je een stilteteken afspreken:
Inrichting van de klas Een kleuterklas bestaat uit verschillende hoeken waar de kinderen rustig kunnen werken/spelen. Enkele hoeken die je kunt maken in de klas: Lees- en schrijfhoek: Laat de kinderen aan de hand van verschillende materialen oefenen met schrijven en 'lezen'. Leg wat leuke boekjes neer, een lekkere zitzak om op te lezen, stempels, plakletters, naamkaartjes, woordkaartjes. Hang de lees- en schrijfhoek bijvoorbeeld ook vol met allerlei letters. Zo ziet de hoek er niet alleen uitdagend en gezellig uit, maar zien de kinderen ook hoe de verschillende letters geschreven moeten worden. Heb je nog een paar lekkere kussens of een oud matrasje? Maak op een rustig plekje in de klas dan een echt leeshoekje. Hier kunnen de kinderen lekker lezen uit door hun gekozen boekjes. Plaats boeken die je voorgelezen hebt ook in deze hoek. Op deze manier kunnen de kinderen het verhaal nogmaals 'zelf' lezen of 'voorlezen' aan andere kinderen. En natuurlijk kun je de boeken per thema wisselen! Liever geen standaard lees- en schrijfhoek? Probeer dan eens een letterwinkeltje te maken in je klas. Je kunt inspiratie op doen door het lezen van het boek: Het letterwinkeltje van Marianne Busser & Ron Schröder . Bouwhoek: Scherm de bouwhoek af van de andere hoeken. Dit kun je doen door de hoek bijvoorbeeld in te bouwen met kasten. Als je een kast met de opening naar de hoek toezet dan kunnen de kinderen daar de materialen opbergen. Huishoek/poppenhoek: Een hoek die zeker populair is bij kleuters is de huis/poppenhoek. Het leuke aan deze hoek is dat je hem altijd om kunt toveren in een hoek die te maken heeft met je thema. Kijk voor ideeen bij het desbetreffende thema in het menu. Wist je trouwens dat het voor de ontwikkeling van kinderen beter is als ze met echte materialen kunnen spelen dan met neppe materialen? Dus i.p.v. een plastic bord een echt bord, i.p.v. nepbestek, echt bestek. Cijferhoek: Maak eens een leuke cijferhoek in de klas. Aan de hand van verschillende materialen en spelletjes kunnen de kinderen oefenen met cijfers en tellen. Leg bijvoorbeeld een aantal dobbelstenen in de hoek en laat kinderen een bepaald aantal ogen opzoeken met de dobbelsteen. Heb je ze gevonden? Druk de dobbelsteen dan in verf om op je papier te stempelen. Maak bijvoorbeeld een cijfer van de maand en verzin daar verschillende opdrachten bij. Denk bijvoorbeeld eens aan het aantal eieren in een eierdoos tekenen. Om het voor de kinderen realistisch te maken kun je twee eierdozen met (nep)eieren op de tafel zetten. Eerst in het echt uitzoeken en daarna tekenen (verwerken). Proefjes hoek: In deze hoek kun je de kinderen met verschillende materialen laten oefenen en experimenteren, zonder er gelijk opdrachten aan te koppelen. Zet bijvoorbeeld eens een weegschaal met verschillende materialen in de hoek, een bak met water om te kijken wat drijft/zinkt of een stuk touw om dingen op te meten. Door de hoek eerst een week in de klas te hebben en een week later een les met de materialen uit de hoek te doen heb je de voorkennis en de interesse van de kinderen al gewekt. Zandtafel: Er is speciaal zand te koop; deltazand. Dit zand blijft in de vorm waarin jij het kneedt! Zo kun je dus hele leuke bouwwerken van zand maken. Gebruik dit zand niet het hele jaar door, maar wissel het eens af met gewoon zand, bladeren in je zandtafel of maak er eens een watertafel van. De mogelijkheden zijn eindeloos. Handigheidjes Er zijn tal van onhandigheden/ergernissen die een les in de weg kunnen staan. Hieronder enkele mogelijke 'ergernissen' , met een passende oplossing. Ergernis 1: Plakpotjes vullen Bij kleuters gebruik je vaak plak. Het vullen van plakpotjes kan een hele taak zijn. Je zou het volgende kunnen proberen (gezien met invallen). Neem een grote zeeppomp en vul deze met lijm. Maak deze pomp herkenbaar voor kleuters. Zij kunnen tijdens de werk-les dan zelf hun potjes vullen met een beetje lijm. Gemakkelijk, snel en de lijm droogt niet uit! Wat je ook kunt doen is een oude afwasmiddelfles vullen met lijm. Op deze manier kun je ook gemakkelijk zelf bijvullen. Ergernis 2: Gymschoenen leed Bakken vol met gymschoenen, dwars door elkaar. Met namen/zonder namen. Een heel gedoe om deze snel en gemakkelijk bij de kinderen te krijgen. Dit kun je oplossen door de kinderen de gymschoenen apart in een tasje aan de kapstok bij hun jas te laten hangen. Hierdoor kunnen ze snel en gemakkelijk hun eigen schoenen pakken. Een andere oplossing is een schoenenrek met voor ieder kind een vast plaatsje. Dit kun je verduidelijken door er plaatjes bij te hangen. Ergernis 3: Tekeningen/gevonden voorwerpen/werkjes/dingen van thuis Vaak nemen kinderen van alles mee, van buiten, van thuis. En wat dacht je van al die die werkjes en tekeningen die de hele dag door de kinderen gemaakt worden? Waar laat je ze? En hoe zorg je dat deze zorgvuldig gemaakte werkjes mee naar huis gaan? Dat kan door een mee-naar-huis bak te creëren. Hier kunnen de kinderen hun werkjes/spulletjes in bewaren en aan het einde van de dag kun je dan alles uitdelen. Ergernis 4: Wie is er al hulpje geweest? Kinderen vinden het vaak super leuk om hulpje van de juf te zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat ieder kind aan de beurt komt, zonder een hele administratie bij te moeten houden. Dat kan door een hulpjes grabbelzak te maken. In deze zak zitten alle namen van de kinderen. Elke ochtend grabbel je twee namen uit de zak en leg je deze in een bakje. Alle namen uit de zak geweest? Dan gaan de namen uit het bakje weer in de zak. Ergernis 5: Herrie op de gang. Voor je met de kinderen door de school gaat wandelen kun je ze vertellen dat jullie in onderwaterwereld zijn. In onderwater wereld kun je niet praten en moet je zwemmen naar de andere kant. Kijk maar eens wie het lukt! Ergenis 6: Losse puzzelstukjes, kraaltjes, blokjes endergelijke Vaak kom je tijdens het opruimen van alles tegen. Puzzelstukje hier, kraaltje daar. Voorkom elke dag lang opruimen en bewaar de losse spulletjes in een apart bakje. De hulpjes kunnen het de volgende dag voor je opruimen. Vinden ze nog leuk ook! Routine liedjes Bij de kleuters gebruik je voor veel dagelijkse routines liedjes. Voor het eten en drinken, stoppen met werken, maar ook voor de start van de dag. Start van de dag: Liedje: Goedemorgen allemaal, hebben jullie lekker geslapen? Goedemorgen allemaal, wat fijn dat jullie er zijn! Liedje: Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach. Want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag, ja, die lacht de hele dag Hier kun je een voorbeeld van het liedje horen: https://www.youtube.com/watch?v=Z84mGFiE5hk Aandacht vragen: Versje met klappen: 1,2,3 jabbedabbedoe oren open, monden toe! (ritme klappen, meeklappen) Versje: Als je het muisje horen wil, wees dan stil! Versje: Luister, luister, luister, naar ons stil gefluister. Luister, luister allemaal, naar ons mooi verhaal Start van de werkles: Versje: Dit handje is 1, dit handje is 2, daar speel en doe ik alles mee, 5 vingers hier, 5 vingers daar. Allemaal vingers bij elkaar. En die gaan nu allemaal aan ’t werk als kabouters flink en sterk. Stoppen met werken: Liedje: 10, 10, 10 Laat al je vingers zien Niet meer lopen, niet meer praten Houd de juffrouw in de gaten 10, 10, 10 Laat al je vingers zien. (bij 10, 10, 10 laat al je vingers zien steken de kinderen beide handen in de lucht) Liedje: We gaan opruimen we gaan opruimen zet het waar het hoort alle spullen soort bij soort we gaan opruimen we gaan opruimen ruim de boel maar op! Liedje: 10,10,10 laat je handen zien. Handen op je hoofd, op je buik en in je zij. Kijk maar naar mij. versje: Luister even allemaal, die je handen in je zij en kijk naar mij! Liedje: Luister even allemaal Alle handen vast, alle monden dicht en kijk naar mij. Liedje: 1,2,3,4 Kijk eens hier hier (2x) 1,2,3,4 alle kinderen kijken hier Zet je handen in je zij Kijk allemaal even naar 1,2,3,4 Kijk eens hier hier (2x) Versje: 1,2,3 handen op je knie, handen in je zij, kijk allemaal naar mij. Versje: Rommelebommelebom, de speeltijd is om! Versje: Van je klip, klap, klop, steek je handen op, leg je handen neer en werk niet meer. Kring maken: Liedje: We maken een kringetje van jongens en van meisje. We maken een kringetje van jongens en van meisjes. Rijmpje: Wiedewiedewei, deze juf wil er ook graag bij! Rij maken: Rijmpjes: - Als je met mij mee wilt gaan, moet je in de rij gaan staan! - In de rij, in de rij, maak de juffrouw heel erg blij! - Zon en maan, ga maar op de benen staan. -2 aan 2 in de rij, maak de juffrouw blij Liedje: Twee aan twee, twee aan twee, gaan we met de juffrouw mee. Als je met me mee wilt gaan moet je in de rij gaan staan. Twee aan twee, twee aan twee, netjes in de rij. Dagen van de week: Liedje: Luister goed naar wat ik vraag. Wat voor een dag is het vandaag? Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag vrijdag, zaterdag of zondag? Luister goed naar wat ik vraag, wat voor een dag is het vandaag? Versje: Rupsje nooit genoeg ![]() Klik op de link voor het versje met plaatjes (zwart-wit en kleur). Weet je hoe de dagen van de week heten? Rupsje nooit genoeg helpt ons door te eten; Op maandag een appel. Op dinsdag twee peren. Op woensdag drie pruimen. Op donderdag vier aardbeien. Op vrijdag vijf sinaasappels. Op zaterdag nam hij in veel lekkers een duik en toen had hij 's avonds pijn in zijn buik. Op zondag wat kon hij ook beter doen at hij zich door een blaadje groen. Hij spon een cocon, werd een vlinder met een lach, Yes ik weet het! Het is vandaag .............dag. Eten en drinken: Liedje: Smakelijk eten, smakelijk drinken hap, hap, hap, slok, slok, slok, dat zal lekker smaken, dat zal lekker smaken eet maar op, drink maar op Versje: Wat zit er in die trommel Wat zit er in dat zakje Wat zit er in die beker Wat zit er in dat pakje O. wat lekker zijn we klaar? Smikkel, smakkel, smullen maar. Eet smakelijk, eet smakelijk, eet smakelijk allemaal. Naar binnen gaan Liedje: Klop het zand van je kleren, Stamp je voeten op de grond, klop het zand van je kleren buiten spelen is gezond! Liedje: Veeg je voeten op mat, veer ze heel goed schoon. Veeg je voeten op de mat, voeten vegen is gewoon. Naar huis toe: Versje: Ga allemaal maar staan. Het is tijd om te gaan. Zwaai met je hand op en neer. .....................zie ik jullie weer! Liedje: Dag, dag allemaal Het spelen is alweer voorbij, dag, dag allemaal tot de volgende keer ........zie ik jullie weer. Klassenregels Ik houd mijn mond als er niets aardigs uit komt. Er is er maar één die praat, zodat alles beter gaat. Jas, tas, terug in de klas. Doe maar vlug, je tas op je rug. In de rij twee aan twee, zo kunnen wij met de juffrouw mee. Zitten, zitten op de billen, dat is wat wij willen! Stoppen met praten, zo houden we de juf in de gaten. Wiedewiedewoel, we zitten op onze stoel. Beloningsystemen Op de site van www.jufmaike.nl ik verschillende overzichtelijke en duidelijke beloningsystemen tegen. Voor elk kind is er wel wat leuks! reageren | beoordelen | tell a friend | printen |